tisdag 11 maj 2010

Santiago

Jag är hemma igen (sedan söndag kväll), full av nya upplevelser!
Det har varit otroligt roligt och spännande att vara på andra sidan världen en vecka! Bara en sådan sak som att åka från spirande vår till tidig höst! Det har varit ganska intensivt, med långa dagar på kongress-hallen men vi hann ändå med lite "turistande".

Yours truly utanför Espacio Riesco, kongress-hallen med inte så mysiga toalettbås där man såg rakt in på den som satt där....

En nedlagd nattklubb (tror vi) med ett passande namn! Härligt med klara färger på byggnader tycker jag!

Anderna som skymtades genom smogen vissa dagar. Det är snö på topparna! Bilen är tagen halvvägs upp på Cerro San Christobal, en nätt promenad på 1,5 timme i uppförsbacke.


Här kommer vår guide Jorge stolt bärande på den svenska flaggan, med ett gäng arbetsterapeuter efter sig. Folk som blir arbetsterapeuter är som regel _mycket_ självständiga och att gå i flock är väl kanske inte det vi drömmer om. En del fniss blev det! La Moneda (presidentpalatset) i bakgrunden. En av vakterna där stod och trallade på Lady Gagas "Bad romance" när E och jag gick förbi, vilken kontrast mot vapnet han höll i :)


Valparaiso, en stad ca 1,5 timme från Santiago. Staden "växte" på bergen och var ofta en våning höga åt gatan till och 4-5 våningar på baksidan! Luften var betydligt bättre där så himlen är mycket blåare!


Kollegan K var den enda som badade i Stilla havet, "bara för att", när vi var i Vina del Mar (systerstad till Valparaiso). För det var verkligen inte varmt i vattnet! Jorge och gänget tyckte nog vi var lite märkliga som ville ut på stranden i solskenet, det var ju höst och de ville helst köra runt oss i bussen och visa fina byggnader!
Mitt presenterande gick bra, jag hade ju en poster där man skulle stå och se snygg ut på rasterna. Ja och svara på frågor om det var någon som undrade något. Det var det några som gjorde.
Något fint garn hittade jag inte, gatan där det skulle finnas garnaffärer var lite "dogdy" så jag gick inte så långt och i den änden jag var fanns bara affärer som sålde band, pärlor och tyg. En garnaffär hittade jag men de hade i stort sett bara akryl-garner. Och det kan jag köpa på Konsum hemma...




Inga kommentarer: