söndag 4 mars 2012

Slut på sportlovet

Ännu en helg till ända, och därmed också barnens och makens sportlov. De har sportat duktigt trots avsaknad av snö, bland annat har hela helgen ägnats åt handbollsturnering. Lillebror och jag var med hela dagen igår, det var tufft motstånd för tjejerna och ganska många tappade sugar framåt eftermiddagen. Jag tycker fortfarande det är roligast att se hur kul de har tillsammans mellan matcherna, tids nog kommer nog bollarna att ramla deras håll också.
 Det här garnet ska bli en Andrea shawl (Ravelry-länk), tänkt som en present till storasysters lärare till skolavslutningen. Kom på idag att det inte är så himla jätte-länge innan det är skolavslutning så det kanske vore bra om jag åtminstone skrev ut mönstret... Ska bli spännande att sticka sjalen nerifrån och upp, det har jag inte gjort förut.
 Här är goaste handbollstjejerna i solskenet, storasyster näst längt ut till höger på nedre raden.

Så här vackert var det i förmiddags i tallen utanför vår balkong, med frosten i barren och solen som lyste igenom. När vi bytte till den här lägenheten var balkongen en av de saker som gjorde att jag tvekade. I vår förra lägenhet hade vi balkongen mot söder, man kunde sitta ute i t-shirt redan i mars-april när det var soligt (och det gjorde jag, jag är en riktig soldyrkare). Eftersom vi bytte i gråa oktober/november var det svårt att säga hur mycket sol det skulle lysa på den här balkongen, de som bodde här försäkrade att det var soligt och fint där. Inte helt sant.... eftersom det växer en frodig tall som säkert är 100 år gammal precis utanför balkongen, och balkongen vetter mot öster. Solen går upp bakom ett hus åt det hållet, sedan kommer den lite snett från sidan ett par timmar, fast där är det träd. Jag får helt enkelt gå någon annanstans om jag vill njuta av sol på näsan. I stället har vi ju fåglar, ekorrar, rådjur och harar att titta på genom fönstret!

Inga kommentarer: