lördag 1 februari 2014

Thorpe typ

Det bidde ingen kofta till kollegans son, det bidde en mössa! Jag använde mönstret till Thorpe och stickade efter storlek M. Men eftersom jag hade tunnare garn, Cascade 220 wool och stickor 4, blev det lagom till en 4-månaders (hoppas jag). På längden uppskattade jag ungefär hur långt som behövdes och jag flyttade fram öronlapparna genom att minska av lite färre maskor fram.

Mössan stickas uppifrån och ner och jag muttrade när jag började sticka med fyra maskor på strumpstickor.... Men fördelen är ju att öronlapparna stickas på direkt.

4 kommentarer:

Birgitta sa...

Så fin mössa och vacker färg! Lite konstigt, din blogg verkar inte bli uppdaterad i min blogglista utan där visas ett tio månader gammalt inlägg.???

Birgitta sa...

Ska testa med det sen, att ta bort som blogg och lägga till den på nytt. Mönstret till babykoftan är valt hos drops utifrån garntjocklek och att jag ville ha raglanärm för jag tycker det sitter bäst... Men det var bara maskantal osv som jag använde. Var hittar man top-down-mönstret? Ska googla... :-)

Birgitta sa...

Hej igen! Det hjälpte inte att jag tog bort din blogg och la till den, jag ser ändå bara ett gammalt inlägg hos dig, långt ned i min lista... Du har väl "fullständig" bloggfeed i inställningarna antar jag, för det har ju funkat förut? Jag försökte kika igenom inställningarna hos mig men hittar inget - och sen såg jag att det var samma sak hos min syster med din blogg. Attans vad störande det är när tekniken bråkar...

Cecilia sa...

Fin möss!
Ser att syrran kommenterat. Och försökt få med din blogg i sin blogglista. Som du förstår funkar det inte hos mig heller, det är därför jag läsermig igenom många blogginlägg!☺️