lördag 3 augusti 2013

Den bästa dagen

...är en dag av törst (ur "I rörelse av Karin Boye)
Så här skulle jag vilja att alla dagar började, iallafall alla när jag är ledig. En löprunda hyfsat tidigt på morgonen, avslutat med ett dopp. Stockholm är galet vackert på sommarmorgnar! Jag sprang över Årstabron, vattnet på Årstaviken låg helt spegelblankt. Inte
 ens en båt som krusade vattenytan. Mina egna steg som var märkligt lätta trots uppförsbacken, mina andetag i takt med stegen och utsikten mot Tantos koloniträdgårdar. Ren njutning!
Sedan lät jag värmen bestämma hur lång rundan skulle bli. Badet efter var ljuvligt, bara att ta av skor, strumpor och linne och kasta sig i vattnet! 
Och törstig blev jag.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Det där är min älsklingsdikt! Surrar nästan alltid lite i mitt bakhuvud...bryt upp, bryt upp, den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr.
Låter som ett perfekt sätt att börja dagen på, och en bild av Stockholm som jag är nyfiken på, en kontrast mot det som ofta förmedlas i TV.

Monica sa...

Min favoritdikt också! "...men det är vägen, som är mödan värd" är nog oftast i mitt huvud!
Ja! Kom och hälsa på när du flyttat klart!